Monday, February 7, 2011

Ooopss.....termissplace aurat plak..!

Selak punya selak emel lama2, tup tup aku ternampak emel dari member nih.Memang superb best..soo aku nk share lah ngan korang kn..layaannn..
Untuk renungan bersama..... ....

Nabi laknat perempuan nipiskan bulu kening



  • FIRMAN Allah dari Surah an-Nur, ayat 31: Dihuraikan sedikit..
  • (Maksudnya : Tutup aurat lah wahai para wanita, ibu, isteri dan anak gadis. Bertudunglah sehingga tudung itu menutupi bahagian buah dada, berpakaianlah yang pakaiannya tak ketat yang boleh menonjolkan bentuk dan lekuk badan seperti buah dada, pinggang, ponggong. jangan plak bertudung tapi baju lengan pendek atau separuh je, itu tutup urat je, lengan nampak, bentuk buah dada nampak.

  • Minyak wangi pakai kat rumah jer untuk yang boleh jemacam suami, adik, abang, ayah, atuk betul, pak sedara betul, anak tiri, jangan berwangi sehingga lelaki yang tak sepatutnya bau kan ia. Pendek kata tutup le aurat betul-betul, dari hujung rambut ke hujung kaki (berstokin lah, kaki itu aurat).
  • Wahai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang. (Maksud surah al-Ahzab, ayat 59)
(Maksudnya : walaupun baju tangan panjang, labuh, tetapi kalau ketat, ikut shape, tak der maknernya. sekadar tutup urat je tu, masih nak glamour gak.)



  • Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
(Maksudnya; kalau bertudung tu, bukan waktu gi berjalan je, atau keluar kerja, kenduri, kematian, atau keluar rumah nak kemana-manalah. tapi wajib bertudung (sehingga tutup bahagian dada - sekop pun tak leh tutup urat jer tu) kalau ada orang bukan muhram dekat kita macam adik/abang ipar, bapak sedara suami, sepupu, adik/abang angkat, kawan-kawan lelaki dsbnya - kalau tak buat dan rasa terror sangat tanggungle azabnya)


  • Menurut Bukhari, Nabi Muhammad saw melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. (Hadis riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari)
(Maksudnya ; kalau nak jugak cukur bulu kening tu maknenya cam tak percaya dengan hadis di atas le. Yang masih buat dan nak buat jugak, jangan takutle kalau nabi laknat dan Allah benci sebab awal-awal dah tempah tempat ke neraka)



  • Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian, kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina. (Hadis riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban)
(Maksudnya : minyak wangi tu satu ujian gak samada lelaki dan wanita. Kalau ketiak tu memang terlampau222 busuk, pakailah sekadar untuk menghilangkan bau tengit ketiak je, bukan sampai 2 botol minyak wangi. Minyak wangi tu panahan syaitan, kalau pakai sampai orang lain terbau keharumannya, maknanya orang tu dah dianggap buat zina, takutlah wahai saudara2 ku akan azab Allah, jangan le asyik nak ikut rasa dan kepuasan hati jer, nanti sia-sia matinya)

  • Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. (Hadis riwayat at-Thabrani)
  • Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
(Maksudnya : kalau gigi dah jarang/rapat sangat tu tak payahlah nak pakai "pengikat gigi" /....bracess tu. sebab setiap yang Allah buatkan tu adalah sebab dan hikmahnya. terimalah qada dan qadarnya. siapalah kita untuk mengubah kejadian Allah. Jangan le terlampau ikutkan hati dan perasaan yer)


  • Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah: "Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Hadis riwayat Muslim dan Bukhari.

(Maksudnya: wanita yang dah haid tu kena pakai pakaian tutup aurat betul-betul dari hujung rambut hingga hujung kaki - bertudung sehingga menutupi buah dada, punggung (kecuali baju besar, tebal dan labuh menutupi punggung), bajunya kain tebal, tak leh 'see thru', besar tak ikut body/shape, berstokin, sebabnya yang boleh nampak nabi cakap : pergelangan tangan dan muka jer, harap-harap pahamle yerrrr)

  • Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Hadis riwayat at-Tabrani dan Baihaqi).
(Maksudnya : sapa-sapa didunia ini, baik lelaki dan wanita, menteri ke, artis ke, raja ker, pahlawan ker jangan dok pandai-pandai kata bersalam tu boleh dengan sesiapa je. sape le kita na
k lawan dgn hadis ni. biar mati dari sentuh orang bukan muhram. orang bukan muhram yang paling selalu jumpa yang selalu kita tak sempat nak elak khususnya masa raya ialah seperti, sepupu, adik/abg/kakak ipar, bapak/ mak sedara sebelah pasangan, tok sedara, pendek kata kena kuatkan iman leeeerrrr. tak buat berdosa, buat dosa kalau dah tahu maknanya saja tempah diri nak ke neraka le tu, kecualilah ada sebab dan dalil yang kukuh)



Semoga anda mendapat iktibar dan pengajaran daripada petikan hadis di atas dan kita kuatkan penjagaan aurat kita seiring dengan akhlak yang baik dan hati yang suci , tulus hanya kepada Allah sahaja.Aku ingatkan diri aku dan juga kepada semua member2 jugak..:-D

Sharing is Caring uolz...!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Plis kasi ikan aku makan..~