Friday, July 29, 2011

15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita

Hye..assalamualaikum semua..
hari ni bersempenaan dengan hari Jumaat yang mulia, jom kita sama2 view tazkirah yang aku dapat dari membe aku..hehe..jooommmmmm...!!


15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita

- pintu marah
- cinta dunia
- kebodohan (keengganan menghadiri majlis ilmu)
- panjang angan-angan
- rakus
- bakhil
- suka pada pujian
- riak
- ujub (merasa kagum)
- takut dan gelisah
- buruk sangka
- memandang rendah pada orang lain
- merasa suka pada dosa
- merasa aman daripada pembalasan "ALLAH"
- putus asa daripada rahmat "ALLAH"

15 Senjata Menghalang Syaitan

- Membaca Bismillah (menjadi kunci pada perbuatan baik)
- Banyakkan berzikir
- Banyakan Beris! tigfar
- Baca "la i' la ha illa anta subha naka inni kuntu minaz zoli min"
- Jangan tidur berseorangan
- Baca doa pagi dan petang
- Bersugi
- Melaksanakan solat jemaah
- Berwudhuk sebelum tidur
- menutup aurat
- Membaca doa masuk tandas.
- Banyak berselawat pada hati
- Bertaubat, beristighfar
- Banyakan baca Al-Quran
- Membaca surah Yassin setiap pagi

Rumah yang Tidak Dimasuki syaitan

- Rumah yang bersih
- Penghuni membaca "Bismillah" ketika memasuki rumah
- Sentiasa berzikir (ahli rumah menegakkan solat)
- Penghuninya jujur dan memenuhi janji
- Penghuninya memakan makanan yang halal (dan cara mendapatkannya halal)
- Penghuninya mengekalkan silaturahim (sentiasa mesra)
- Rumah yang penghuninya berbakti kepada Ibu Bapa


p/s: sharing is caring!!
p/s: i love u!

Tuesday, July 19, 2011

Kriteria memilih pasangan hidup ~

Welcome..welcome!!
entri kali ni pasal kriteria nk pilih calon-calon hidup. Kiranya sehati sejiwa lah nih..aicehh..iyo2 ja nk sehidup semati.Bila bini mati, iyo2 ja nak cari pengganti kan.oopss..ter emo plak aku nih..jom layan entri nih..


Info: Kriteria Memilih Pasangan Hidup

  • Jujur dan Setia 
    - Pilih pasangan yang jujur dalam sebarang tindakan. Pasangan yang saling setia dan mencintai lebih kekal. Cinta adalah dasar dalam ikatan hubungan suami isteri. 

  • Penampilan menarik 
    - Menarik tidak harus selalu cantik dan seksi (wanita) dan kacak (lelaki), memadai penampilan yang sedap mata memandang. 

  • Taat pada agama 
    -Ciri penting sebagai pembimbing untuk masa depan keluarga dan anak. Carilah pasangan yang soleh (lelaki ) dan solehah (isteri).
     
    -Tersangat susah nak cari ni beb. Aku pon tak lepas2 tapisan nak jadi solehah ni..cmner plak nak cari yang soleh..hadoii


  • Pandai atau pintar 
    - Ia penting sebagai peneraju dalam mengurus rumah tangga dalam pelbagai aspek terutama mendidik anak dan kedudukan kewangan. Yelah kan, untung2 boley dapat anak2 yang bijak pandai.Sapa ler yang tak mo anak-anak yang cerdik pandai kan..

  • Tidak materialistik 
    - Pilih pasangan yang mempunyai sifat kesederhanaan dan bukan pengikis. 

  • Tidak emosional 
    - Murah senyum, lemah lembut, tidak suka marah dan tidak mudah tertekan ketika berhadapan dengan apa juga masalah, sama ada urusan rumah tangga atau kerja. 

  • Sihat termasuk aspek jasmani dan rohani 
    - Pilih yang sihat, cerah, kuat dan bukan mudah dijangkiti penyakit serta subur untuk memberikan keturunan. 

  • Mudah dikawal 

  • Persetujuan ibu bapa dan keluarga 
    - Restu daripada ibu bapa penting untuk keberkatan rumah tangga. 




  • p/s: credit utk  http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Badikahwinikutnegeri/Article . aku terbaca kat link cni ler..hehe

    Sunday, July 10, 2011

    Pre-Convo Photoshoot~

    Assalamualaikumm wbt..
    Aku baru ja terpikir nak tulis entri pasal pre-convo aku kat melaka hari tu beb. Choii betol. skrg ni baru terpikir kn..?kn?ini baru pre-shoot masa nak ambil gambar untuk kad alumnai. wajib turun beb sbb kalau tak snap gambar ni, tak boleh enter dalam dewan besar masa konvo nanti.jadi kena berkorbanlah cuti aku 1 hari..wanna see it..???hehe....jommm aku kasi tengok beb..!!

    pose ala2 nak baling topi..kahkah..padahal tak baling pon..


    hah..ni lyana hamsan. hosmate aku paling sempoi beb..baru ja menikah bulan 5 hari tu.org cun2 ni, konpem kena sambar awal2..


    angkat kaki memang feberet pose lah!


    hehehe...konon2 mak enon cun la bila pose cmnih..


    ni, clasmate aku. Terbaik punya classmate. Susah senang memang share. Sharing is Caring!!
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Plis kasi ikan aku makan..~